Chris en Ruud trekken erop uut!

Unbelizable!

Ja man! We zitten momenteel in Belize. Op Caye Caulker een klein tropisch eilandje op 45 minuten varen van de hoofdstad om precies te zijn. Het stikt hier van de rastafari’s, de rumpunch vliegt er rond je oren en het motto is ‘Go Slow’! Prima plek om een paar dagen te verblijven en even te chillen! Dus dat hebben we de afgelopen dagen ook zeker gedaan :-)

We verblijven in de Dream Cabanas. Een super leuk houten huisje met eigen veranda (klein minpuntje de muren lijken van karton, waardoor ze nogal gehorig zijn). Ze hebben hier geen auto’s op het eiland en dus rijden ze rond met golfkarretjes of op de fiets haha. De sfeer is hier echt compleet anders als in Guatemala. Er wordt hier Engels en Creools gesproken. We zijn zelf nog nooit op Jamaica geweest, maar we hebben zo’n vermoeden dat je daar een beetje hetzelfde sfeertje hebt.

Zondagochtend kijken we eerst de WK finale. Het duurt even voordat we een goed plekje gevonden hebben, waar we ook echt iets van de wedstrijd kunnen zien. De meeste tv’s hier zijn niet al te groot en nogal ouderwets. Niet zo gek, als ik hier zou wonen zou ik m’n tv ook wegdoen haha. De wedstrijd start om 9 uur s morgens maar dat weerhoudt de meeste toeschouwers er niet van om alvast een alcoholische versnapering te bestellen. Bijzonder is dat de inwoners niet echt een voorkeur hebben qua winnaar. Er is wordt dus voor beide ploegen even hard gejuicht haha.

In de middag huren we fietsen om op die manier de omgeving te verkennen. We crossen het hele eiland over. Wat overigens niet zoveel voorstelt. Ik denk dat je in 15 minuten van de ene punt naar de andere kunt fietsen. Maar toch leuk om overal een beetje rond te kijken! We lunchen aan het water waar verschillende streetfoodtentjes staan die de vangst van die dag rechtstreeks uit zee op de Bbq gooien. Het ruikt er heerlijk! Ruud bestelt voor 15 euro een hele kreeft (het eiland staat bekend om de verse kreeft die je er kunt eten), ik ga voor de snapper. Jammie wat smaakt dat goed!

We stappen weer op de fiets en rijden naar Iguana Reef waar we neerploffen op een strandbedje en een cocktail bestellen. Er scharrelen hier een hoop pelikanen rond en er zwemmen pijlstaartroggen en zeepaardjes! Die laatste zijn helaas lastig te vinden omdat ze een goede schutkleur hebben…

Rond een uurtje of 4 worden de pijlstaartroggen gevoerd met sardientjes. Ik denk dat er wel een stuk of 30 zijn! Ze komen super dichtbij en schurken tegen je voeten aan. Als je wilt kun je ze zelfs aaien zolang je voorzichtig doet. We willen natuurlijk niet zo eindigen als Steve Irwin ;-). Bijzonder om te zien, maar we geven er stiekem toch de voorkeur aan als ze in het wild rondzwemmen! We stappen weer op de fiets op weg naar de Pelikan Sunset Bar. We zijn precies op tijd om op een barkruk op steiger te klimmen om de zon in de zee te zien zakken onder het genot van een heerlijke rumpuch. En geloof mij die smaken hier top! #thegoodlife

De volgende dag stappen we op de Raggamuffin, een groot rood zeilschip. Het is stralend weer en er staat een lekker briesje. Prima dag voor een snorkeltoertje! Ja man! We zijn benieuwd wat we vandaag allemaal te zien krijgen. Als we heel veel mazzel hebben dan bestaat de kans dat we met zeekoeien kunnen snorkelen. Helaas leven er nog maar een stuk of 20 van deze beesten in deze baai. Het is dus maar de vraag of we ze ook echt te zien krijgen, maar alleen al bij de gedachte maakt mijn hart een sprongetje! Hoe bijzonder zou dat zijn…

Na ongeveer een uurtje varen (de zeilen worden gehesen maar ook de motor gaat aan), komen we aan op de locatie waar de zeekoeien zich meestal bevinden. We speuren het water af in de hoop dat we er een spotten. Er zijn hier meer boten en liggen zelfs al een aantal mensen in het water. Ik tuur mezelf suf en doe een schietgebedje, het lijkt mij zo bijzonder om zo’n bijzonder beest in zijn natuurlijke leefomgeving te kunnen bekijken. Maar helaas we hebben geen geluk vandaag... Balen! Maar niets aan te doen natuurlijk.

We varen door naar een mooie snorkelspot waar we voor het eerst die dag het water in duiken. We gaan in groepjes onder begeleiding van een gids. Het is hier beschermd gebied en dus mag je er niet op eigen gelegenheid rondzwemmen schijnbaar. Prima! We kijken onze ogen uit en zien dankzij de gids dingen die we zelf zouden missen. Hij wijst links en rechts en vertelt ons de namen en bijzondere eigenschappen van de vissen. Er is hier zoveel te zien! We zien schildpadden (eentje zwemt vlak voor mijn neus omhoog om even adem te halen), papegaaivissen, pijlstaartroggen, mantaroggen en worden als we net het water uitgaan ook nog eens getrakteerd op een barracuda. Heel tof!

Voor de tweede duik varen we naar Shark Allay! Zoals ze naam doet vernoemen een plek met haaien. Gelukkig zijn dit zusterhaaien. Die hebben geen tanden en zijn schijnbaar vriendelijk. Dus daar gaan we dan maar vanuit haha. Als we aan komen varen komen er een flink aantal haaien op de boot af. Sommige touroperators voeren ze vandaar dat ze dit gedrag vertonen, die van ons doet dit gelukkig niet! Sommige zijn behoorlijk groot. Best spannend dus om het water weer in te gaan! Maar het went snel en is echt prachtig om ze onder water te zien en een stukje met ze op te zwemmen. Heel actief zijn ze trouwens niet. Een groot aantal ligt op de zeebodem te slapen, omdat het nachtdieren zijn.

Na nog een laatste stop, waar we wel zelf ‘los’ mogen snorkelen, varen we terug. We krijgen een bakje nacho’s met soort verse tomatensalsa en een enorme rumpunch voorgeschoteld (die meerdere keren wordt bijgevuld). De zeilen worden gehesen en deze keer blijft de motor uit…. We zeilen! Het zonnetje schijnt nog steeds en de zee is zo glad als een spiegeltje. Wat een mooie dag! Ook zonder zeekoe ;-)

Ingeborg

Gelukkig hebben jullie daar wel lekker weer ?. Hihi, rumpunch ja… nu je het zegt die lusten ze daar wel?
Geniet ze nog lekker verder ?

Lydia

Wat mooi zeg. Zullen jullie toch nog een keer terug moeten voor de zeekoeien, of naar een andere plek waar ze leven…