Chris en Ruud trekken erop uut!

Op naar Flores!

Ken je dat verhaal van die nachtbus van Guatemala city naar Flores die er 9 uur over zou doen, maar er twee keer zo lang over deed?! Wij wel! Helaas zaten we er in… :-( Iets met roadblocks onderweg vanwege stakingen ofzo. Het enige piepkleine mazzeltje dat we hadden is dat we VIPstoelen geboekt hadden en dus behoorlijk comfortabel zaten, maar geloof mij tegen 18 uur in een bus is ook geen VIP stoel opgewassen!

In plaats van om 7 uur s morgens kwamen we pas om half 5 s middag aan bij het hotel. Zo gaar als een ei en hongerig! Alles bij elkaar zijn we vanaf Antigua zo’n 22 uur onderweg geweest, bijna net zo lang als onze reis vanaf Amsterdam naar Guatemala. We waren niet echt voorbereid op zo’n lange tocht en het enige wat we onderweg konden kopen waren droge cakejes en chips. Een verloren dag, want het was inmiddels helaas te laat om nog echt iets te ondernemen. Plus stiekem hadden we ook weinig puf meer.

Even douchen en een hapje eten dan maar. We zitten in een super leuk hostel, waar je ook nog eens heel erg lekker kunt eten. Dat kwam nu goed van pas en verzacht de pijn! Omdat er ook een reisbureautje in huis is, hebben we de tijd nog wel nuttige besteed door gelijk een excursie voor de volgende dag te regelen en vervoer naar Belize. Het plan was om die avond nog een drankje te gaan doen, maar het nodige slaaptekort zorgde ervoor wat we al vroeg uitgeteld in bed lagen. Even bijtanken! Het is tenslotte ook een beetje vakantie ;-)!

Groot voordeel van vroeg naar bed gaan, is dat je de volgende dag lekker bijtijds wakker bent en nog wat aan je dag hebt. Na een lekker ontbijtje zijn we op pad gegaan om het dorpje Flores, waar we nu zitten, te verkennen. We zijn met het bootje het meer over gegaan en daar naar het ‘strand’ gelopen. Het is hier rustig met toeristen en lekker authentiek met overal vrolijk gekleurde huisjes. Leuk om zo een beetje rond te struinen en te zien hoe de mensen hier leven!

Om 12 uur werden we vervolgens opgehaald om de eeuwenoude Maya tempels van Yaxha te bezoeken. De gids verteld ons van alles over de Maya cultuur en de tempels die we zien. Schijnbaar zijn er hier 700 tempels zichtbaar, maar ze denken dat het complex er zo’n 2000 heeft. Een groot deel is nog geheel overwoekert door gras en bomen. Als hij om zich neem wijst zien we inderdaad overal kleine bergen die qua formaat verdomd veel weg hebben van de tempels die wel goed zichtbaar zijn…

Het leuke aan dit complex is dat het midden in de jungle ligt. In de boomtoppen zien we verschillende apen. Er zitten hier ook brulapen. Die zien we in eerste instantie nog niet, maar horen doen we ze zeker wel. Niet normaal wat een kabaal maken die beesten! Het lijken wel dinosaurussen. Je zou er bang van worden haha. Onze gids vindt ook nog een tarantula die even zijn holletje uitgekropen is. Dat holletje bevindt zich trouwens gewoon op een grasveldje voor de tempel waar wij vrolijk met onze slippertjes overheen lopen te banjeren. Of ik hem even wil vasthouden. Ehmm nee niet echt! In eerste instantie denk ik eigenlijk ook dat hij een grapje maakt maar niet veel later heb ik een enorme spin op mij hand haha. Nadat iedereen gezien heeft dat ik het overleeft heb, volgen er nog meer mensen waaronder natuurlijk ook Ruudje.

Rond een uurtje of 5 beklimmen we een van de grootste en hoogste tempels hier en worden we beloont met een geweldige uitzicht over de jungle en het meer. We genieten er in stilte van een mooie zonsondergang en lopen vervolgens in het donker terug naar de bus. Mooi dagje. Helaas is het morgen alweer tijd om verder te reizen en Guatemala te verlaten. Jammer, want we hadden graag wat meer gezien van dit land. Goede reden om nog eens terug te komen! Deze eerste kennismaking smaakt zeker naar meer, dus wie weet…

Annegien

Dapper zo met die spin bij sla over?

Joke

Geweldig hoe ze die Maya tempels hebben gebouwd. Alles klopt.

Arie en Marijke

Goede reis naar Belize, hopelijk minder vertraging. ?