Chris en Ruud trekken erop uut!

Hola Antigua!

?Hola amigos,

Vandaag is onze tweede dag in Guatemala, Antigua om precies te zijn. En we zijn nu al fan! Na een lange reis - alles bij elkaar zijn we zo’n 24 uur onderweg geweest - kwamen we om half 12 ‘s avonds lokale tijd aan bij ons hotel. Prima reis gehad! Op de heenweg een half leeg vliegtuig dus alle ruimte en zelfs nog even plat kunnen liggen. Later wel een uurtje of 2 vertraging in Houston met overstappen, maar dat mocht de pret niet drukken.

De volgende dag zijn we de stad gaan verkennen. Het is hier een aangename 25 graden; slipperweer! Tenminste als je die hebt, want helaas sneuvelde een van Ruud z’n slippers al de eerste avond. Mooie reden om de volgende dag de lokale markt te bezoeken en op slipperjacht te gaan. Wat overigens nog lastiger bleek dan in eerste instantie verwacht… Blijkbaar lopen de mannen hier niet op slippers. Uiteindelijk hebben we na ruim een half uur zoeken en talloze kraampjes gezien te hebben wel een prachtig paar gevonden. Blauw gestreept met een aardbei en bijna passend. Prima haha!

Antigua is echt een hele toffe en vooral ook mooie koloniale stad waar we allebei direct enthousiast over zijn! Lekker overzichtelijk, authentiek en vol met mooie gebouwen en leuke eettentjes en cafés. En daarnaast ook nog een prachtig gelegen tussen 3 hoge vulkanen, waarvan El Fuego de meest actieve is. En dat bleek al bij aankomst toen we vanuit onze taxi de top in lichterlaaie zagen staan! Dat hadden we eerlijk gezegd niet verwacht en dus moesten we wel even knipperen met onze ogen. Later hoorde we dat El Fuego extreem actief geweest is van zaterdag op zondagnacht en de luchthaven zelfs dicht geweest is. Gelukkig waren wij op dat moment al geland en is onze Vulkaantrek pas over een paar dagen… Ik geef toe, ik had stiekem gehoopt dat El Fuego lekker actief zou zijn als we hier waren. Maar dit is dan weer het andere uiterste. Carefull what you wish for haha.

Deze eerste twee dagen doen we een beetje rustig aan. Even wennen aan de warmte en hoogte plus alvast een nachtbus regelen voor onze volgende bestemming. Gister hebben we lekker een beetje rondgestruind en zijn we naar een uitzichtpunt net buiten de stad gewandeld. Vandaag zijn we samen met een super aardig oud mannetje van 79, die we gister ontmoet hebben, op de chickenbus gestapt om een koffietourtje te doen. Was leuk!

Vandaag is een nationale feestdag in Guatemala. De dag van de Maagd van Guadeloupe. Compleet met processie door de stad en veel dames en kinderen in traditionele kleding. Mooi om te zien! Op het plein bij de kerk konden de kleine kindjes op de foto in compleet ingerichte studiootjes met kipjes, geitjes, poesjes en eendjes. Heerlijk fout en ongelofelijk kitch, maar wel zonde voor die beestjes! Ook kon je kiezen voor een tafereeltje met neppaardjes. Want,zeg nu zelf wie wiler geen foto van zijn of haar kind op een neppaardje ;-) Ik zou het wel weten hoor haha!

Morgen gaan we op avontuur om de Acatenango vulkaan te beklimmen met een spectaculair uitzicht op El Fuego! Hopelijk krijgen we een paar mooie uitbarstingen te zien (er is ons verteld dat het na de uitbarsting van zaterdag weer veilig is). Slapen doen we in een tentje op grote hoogte in de kou. Het zal ongetwijfeld afzien worden… Niet alleen vanwege de kou maar ook fysiek, omdat we op grote hoogte veel zullen moeten klimmen en de lucht ijl is. Maar het schijnt een geweldige ervaring te zijn. We zijn benieuwd!

Komende twee dagen zijn we dus even offline. Daarna komen we bij jullie terug met spannendere verhalen ;-)

Annegien

Geweldig! Alvast succes met het beklimmen en wacht met spanning af op jullie foto’s ?

Carola

?? die vulkaan!! Wel heel vet… Maar toch ook wel een beetje spannend haha.
Veel succes, ben heeeel benieuwd!
??

Ingeborg

Tof dat jullie enthousiast zijn, al had ik niet anders verwacht!
Ben benieuwd naar jullie klim ?
Good luck!

Arie en Marijke

Super! Geniet van jullie tocht! Spannend!❤️?

Yuri

Ik heb een déjà vu.. als ik met Ruud in het buitenland ben, sneuvelt er ook altijd een slipper bij hem?

Marjolein

Ik mis een fotootje van de prachtige slippers van Ruud?

Succes met de klim!

Lydia

Dat klinkt weer als een wauw vakantie! Nu wil ik ook die slippers wel zien van Ruud!

Nicolien

Wow, mooi daar, zo fijn dat het weer kan, geniet er lekker van! Benieuwd naar de slippers en jullie klim ;-)