Chris en Ruud trekken erop uut!

Backdoortrail Petra en kameelhobbelen door de woestijn

Ook de volgende dag staan we weer voor dag en dauw op om de hitte en de drukte voor te zijn. Na een snel ontbijt parkeren we de auto bij de ingang van Petra. Vervolgens nemen we een taxi die ons in zo’n 20 minuten naar het startpunt van de zeer geheime ‘backdoor trail’, waarover we gelezen hebben, brengt. Deze hike brengt ons, als het goed is, in een kleine twee uur bij de Monastary in Petra. Naast de Treasury een van de mooiste, meest indrukwekkende en hoogste gebouwen. Die willen we natuurlijk niet missen!

Of deze trek ook zonder gids te lopen is, daar zijn de meningen online een beetje over verdeeld. Omdat het vinden van de weg ons gister zo goed afging besluiten we het er maar gewoon op te wagen ;-). Live your life to the edge haha.

Het is werkelijk waar een prachtige wandeling door geweldig mooi landschap! Met onderweg vanzelfsprekend de gebruikelijk stops met een bijbehorend kopje thee en een praatje. We komen onderweg welgeteld nog 8 andere toeristen tegen en de route blijkt hartstikke goed aangegeven te zijn, compleet met bordjes en al. Het moet niet gekker worden…

Na een kleine twee uur lopen zien we in de verte inderdaad de bovenkant van de gevel van de Monastary opdoemen. Wauw! We komen steeds dichterbij en klimmen op een rots om even wat te eten en te genieten van het uitzicht. Een miliondollar view! Na een tijdje chillen en rondscharrelen vervolgen we onze tocht naar beneden terug richting de Treasury.

Onderweg komen we de nodige zwoegende, zwetende toeristen tegen. Zij zijn zo dapper om de Monastary via de normale weg te bezoeken en daarvoor ruim 800 traptredens te beklimmen. En dat terwijl het inmiddels aardig heet begint te worden (ook al is het nog maar 9.30 uur s morgens). Wij zijn toch blij dat we voor deze optie gekozen hebben en nu vrolijk fluitend de trappen naar beneden kunnen nemen, terwijl we onderweg genieten van de prachtige vergezichten en de zwoegende toeristen bemoedigende woorden toespreken. Want sommige zien eruit alsof ze die wel kunnen gebruiken haha.

We blijven nog tot het begin van de middag rondlopen in Petra. Er is hier zo ongelofelijk veel te zien en het is hier zo mooi dat je er bijna geen genoeg van kunt krijgen. En dat terwijl ze denken dat er nog maar zo’n 20% van de totale stad ontdekt is…

Na een late lunch rijden we terug naar ons geweldige hotel om daar een beetje te chillen in de tuin en een boekje te lezen. Het is tenslotte ook vakantie en we hebben de afgelopen dagen flink wat kilometers in de benen zitten. De volgende ochtend slapen we uit tot 8 uur (hoera!) en doen we het rustig aan. Ook wel eens lekker! Voordat we doorrijden naar Wadi Rum brengen we nog een bezoekje aan het Petra Museum.

De tocht naar Wadi Rum duurt een kleine twee uur. Het is een mooie rit en erg rustig op de weg. Ruud en ik zijn vanaf onze aankomst in Jordanië een ‘kamelenspot’ competitie gestart. Dat werkt als volgt; Degene die als eerste een kameel (of meerdere) spot krijgt een punt. Voorwaarde is wel dat de ander hem vervolgens ook ziet anders dan telt het niet. Tijdens onze rit gaat de competitie stug door en loopt de spanning hoog op, omdat we elkaar op de hielen zitten haha. We eindigen op een gelijke stand van 10-10 en besluiten om in Wadi Rum (net als in Petra) even de competitie te staken aangezien je hier zowat struikelt over kamelen en de lol er dan snel af is.

Over kamelen gesproken… tijdens de lunch bij het visitorcentre van Wadi Rum worden we getrakteerd op een fenomenaal uitzicht op de woestijn met rondscharrelende kamelen. Er zitten ook een paar baby kamelen tussen. Zo gaaf! Ik kan hier uren naar kijken volgens mij… En als we dan een uurtje later zelf op een kameel door de woestijn hobbelen is het helemaal feest. Want ja als je dan een keer op een kameel gaat zitten dan is dit er wel de plek bij uitstek voor dacht ik zo!

We slapen vannacht in een luxe tentenkamp op een prachtige plek in de woestijn, waar op traditionele wijze met behulp van een Zandoven voor ons gekookt wordt. Vanaf morgen gaan we twee dagen lang met de Wadi Rum Nomads op pad en krijgen we wat meer te zien van de omgeving. Zin an! Maar nu eerst nog even chillen en vooral genieten van het prachtige uitzicht…

Ingeborg

Zooo leuk jullie verhalen!
Ben benieuwd wie er gaat winnen ??
Veel plezier in Wadi Rum, gaan jullie ook echt super vinden?

Arie en Marijke

Genieten weer van jullie verhalen! Benieuwd naar Wadi Rum.

Liefs,
Arie en Marijke

Irene

Ik wil ook!!!! Wat een mooie trip zeg!

Wendy

Geweldige foto's weer!! Pakt niemand meer af :)