Chris en Ruud trekken erop uut!

Marhaba Jordanie

Het is ongeveer half 5 s nachts en ik schrik wakker van een klagerig gezang dat via een omroep installatie onze kamer binnendringt. Het duurt een fractie van een seconde voordat ik door heb dat ik in Jordaniƫ ben en dit de moskee is die zowat naast hotel staat. Haldie baldie die zijn er lekker vroeg bij vandaag! En net als ik denk dat het volume van het gebed dat klinkt nog redelijk beschaafd te noemen is - ik zeg redelijk want ervan wakker worden is echt onoverkomelijk - gaat er een tandje bij! Waarschijnlijk voor die ene dove kwartel die nog niet wakker geworden is of gewoon om er heel heel zeker van te zijn dat echt iedereen het gehoord heeft haha. Marhaba Welkom in Jordaniƫ!

Na een onrustige nacht starten we de dag met een ontbijtje op het dakterras met uitzicht over de stad Madaba. Onze eerste stop tijdens deze reis. De stad ongeveer een half uurtje rijden vanaf het vliegveld. Gisteravond laat zijn we hier in het donker aangekomen. Het ontbijt bestaat uit wel 30 verschillende schalen met lokalen specialiteiten. We krijgen kort uitleg door de eigenaar die ons super hartelijk ontvangt. Want vriendelijk dat zijn ze hier zeker dat hebben we de afgelopen dagen al wel gemerkt! We proberen van alles wat maar hardgekookt ei op een soort pitabrood - wat je standaard overal bij krijgt als je gaat eten - bevalt op de nuchtere maag toch nog steeds het best!

Na het ontbijt lopen we naar de auto die een klein eindje verderop staat. Er bleek een straat afgesloten te zijn en dat was natuurlijk precies de straat die wij moesten hebbenā€¦ na een lange reis, een paar extra rondjes door super smalle straatjes en een stukje eenrichtingsverkeer waren we het beu en zijn we de laatste meters maar gaan lopen haha. Op naar de koninklijke stad Jerash! Maar niet voordat de eigenaar ons nog even op het hart drukt dat het verkeer een gekkenhuis is en de meeste bestuurders een beetje opgefokt zijn omdat ze niet mogen eten en drinken vanwege de Ramadan die nu gaande is. Ha fijn dat horen we graag zulke bemoedigende woorden vlak voor vertrek ;-)!

Gelukkig heeft Ruud de rijstijl die ze hier hanteren - of moet ik zeggen het ontbreken ervan - lekker rap onder de knie en manoeuvreert hij zich net zo makkelijk als alle andere autoā€™s hier over de weg. Tweebaans wordt 4 baans, rechtsinhalen is de normaalste zaak van de wereld en we toeteren er vrolijk op los in onze huurauto. Maar eerlijk is eerlijk. Ik ben blij als we einde van de dag weer heelhuids en zonder aanrijdingen bij het hotel aankomen. Want een gekkenhuis op de weg was het echt wel! Gelukkig zakken we hierna naar beneden af via een soort provinciale weg waardoor het een stuk rustiger met verkeer zal zijn.

Jerash was indrukwekkend! Een mega grote Romeinse stad die voor een groot deel bewaard is gebleven inclusief maar liefst twee amfitheaters. Gaaf om te zien. En gelukkig treffen we het ook met het weer. Het is zoā€™n 25 graden maar zo nu en dan staat er een verkoelend briesje. Prima weer om te acclimatiseren maar omdat het allemaal open vlaktes zijn zetten we toch maar even een hoedje op. Om ons heen wemelt het van de toeristen die zich een sjaal hebben laten aansmeren die vakkundig om het hoofdgeknoopt wordt bij eenieder die zonder hoofddeksel de kraampjes bij de ingang langsloopt. Hierdoor zijn ze eruit als imitatie Arabieren haha. Maar beter dat als een zonnesteek natuurlijk.

Eenmaal thuisgekomen nemen we nog een kijkje in de St George kerk van Madaba waar een wereldberoemd en eeuwenoud mozaĆÆek te zien valt. In eerste instantie denk ik dat we in de verkeerde kerk zijn, maar dan blijkt de mozaĆÆek op de vloer te liggen. Oepsie! Die avond eten we in een klein tentje waar stevige dance muziek opstaat. Niemand weet waarom haha! We krijgen op indrukwekkende wijze een portie eten opgediend waar we nog drie dagen van zouden kunnen eten. Het smaakt prima. Moe maar voldaan duiken we ons bed in. Morgen weer vroeg op pad. Op naar Dana!

Joke

Mooi begin van een avontuurlijke reisl

Stephanie

Heerlijke plaatjes!!! Maar iets meer over het eten... hardgekookte eitjes!?

Wendy

Hahahaha Steef hou op hoor!
Tof om weer mee te kunnen genieten van jullie reis!

Lydia Dybala

Wat een heerlijk verslag.
Zo mooi om zo mee te reizen!

Nicolien

Haha lekker bijtijds eruit dus en mooie verrassingen ;-) fijn om weer op reis te zijn, geniet ervan!

Miranda

Klinkt goed mensen, geniet!!ā˜€ļø?? 25 Gr ā€¦.lekker temperatuurtje. En huurautoā€™s zijn botsautoā€™s!?