Chris en Ruud trekken erop uut!

Nog meer Nusa Penida

Het wekkertje gaat weer vroeg deze ochtend. Na een pineapple pancake als ontbijt springen we in de auto. Vandaag laten we ons voor de verandering rondrijden over het eiland. Kijken of dat beter bevalt ;). Op naar Angel’s Billabong (goeie naam!) en Broken Beach!

De afstanden hier zijn op zich niet zo gek groot, maar de wegen zijn slecht en daarnaast ook nog eens ontzettend smal. Zo smal dat twee auto’s elkaar net niet kunnen passeren zonder dat minimaal een van de twee met de banden de - meestal nogal ruige - berm in moet. Daarnaast lijkt het hier op een grote cartbaan vol bochten, die slingerend stijl omhoog en naar beneden lopen met diepe afronden ernaast. Dat alles zorgt ervoor dat we voortdurend in de remmen moeten, zo nu en dan met samengeknepen billen zitten in de hoop geen onverwachte tegenligger tegen te komen en niet echt opschieten. Maar hè het is vakantie en we dit in een auto - met airco! - op een tropisch eiland. So who cares?!

Na ruim een uur rijden zijn we eindelijk op plaats van bestemming en daar zijn we zowaar als allereerste. Onze chauf is er zelf ook verbaasd over haha. Snel maar even een kijkje nemen dus nu het nog rustig is en voor de meute zich aandring!

De kust is hier ontzettend ruig met hoge kliffen waar het water snoeihard tegen de rotsen aanbeukt. Angel’s Billabong is een soort inham waarin bij laag water een natural pool ontstaat. Normaal gesproken mag je hier ook zwemmen, maar omdat er net twee Chinezen met een golf meegesleurd zijn de open zee op zit dat er vandaag helaas niet in. Bummer! Daarom lopen we verder naar Broken Beach. Maar niet voordat we onze chauffeur, een jonge gast van 22 die bij ons in het hotel werkt, nog even uitgebreid op de foto zetten. Het lijkt verdorie wel of hij hier zelf nog nooit geweest is ofzo haha. Hij wil zelfs mijn rugzak lenen voor op de foto. Waarom is mij een groot raadsel... Maar prima jouw feestje ;)

Hadden we trouwens al gezegd dat het hier warm is? Volgens mij wel hè... Het is inmiddels 9 uur s morgens en licht bewolkt, maar het zweet loopt nu al in straaltjes naar beneden. De luchtvochtigheid is op dit moment zo hoog dat je maar een vinger hoeft te bewegen en je zweet al. Verder valt het qua regen de afgelopen dagen ontzettend mee. Waar we de eerste week nog wel eens een goeie tropische bui op ons dak kregen is er de afgelopen dagen amper wat gevallen. Benieuwd of dat zo blijft...

Vanaf Angel’s Billabong lopen we door naar Broken Beach. Een prachtig strandje gelegen in een klif met een soort brug uitgehouwen in rots aan de voorkant. Hmmzzz waarschijnlijk heb je er geen beeld bij na deze cryptische omschrijving maar iets anders kan ik er niet van maken, dus daar laat ik het bij. Zag er mooi uit in ieder geval haha.

Normaal gesproken kun je vanaf dit punt ook manta’s zien zwemmen in de zee. Helaas hebben we al gehoord dat deze er momenteel niet of nauwelijks zijn. Wat echt heel jammer is, want het plan was om te gaan snorkelen met deze enorme vissen... Schijnbaar hebben een hoop andere toeristen dit nieuws nog niet meegekregen want we zien een stuk of 10 bootjes in zee dopperen met een hoop snorkelaars in het water op zoek naar manta’s die er dus niet zijn... Vandaag hebben ze echter wel geluk want er komt een groep dolfijnen langs. We kunnen ze vanaf de klif zien rondzwemmen. Heel gaaf!

In de middag rijden we naar Crystal Bay waar we zonder al te veel succes een poging doen om te snorkelen (geen rif te bekennen) en ff lekker chillen op het strand. Eind van de middag rijden we weer terug naar ons huisje. Daar beslissen we om, nu we niet met de manta’s kunnen snorkelen (een van de voornaamste redenen om naar Nusa Penida te gaan), we misschien beter een dagje eerder terug naar Bali kunnen gaan om daar om 2,5 dag door te brengen voordat we weer naar huis gaan.

En zo komt het dat we deze ochtend om 9 uur op de boot zaten, om kwart voor 10 in de taxi en rond 11 uur in onze super de luxe B&B in Canggu aankwamen om hier nu kerst te vieren! MERRY CHRISTMAS EVERYBODY!

Kim

Owwww ik hou van verhalen over strand en hitte ?! Volgens mij dus een hele goede keuze om eerder naar Canggu te gaan. Nu onderweg naar huis?