Chris en Ruud trekken erop uut!

Genieten geblazen...

Wat een mooie dag vandaag! We zijn inmiddels een weekje onderweg en aangekomen op Sulawesi. We slapen in een niet al te groot, maar behoorlijk luxe resort op een klein eilandje dat Siladen heet. Het is hier heerlijk rustig! Een verademing na de drukte van Ubud...

De tweede dag in Ubud hebben we een bezoekje gebracht aan de lokale markt. Na een prima lunch (lieve mensen wat is het eten hier toch lekker!) zijn we een wandeling gaan doen door de groene rijstvelden waarmee Ubud omringd is. Helaas heeft het de laatste tijd behoorlijk geregend, waardoor ons pad ondergelopen was en we op een gegeven moment niet meer verder konden. Er zat niets anders op dan rechtsomkeert te maken en een andere afslag te nemen. Jammer!

Om te voorkomen dat we een tropisch buitje op ons dak zouden krijgen, zijn we uiteindelijk gestrand in Warung Sweet Orange. Na een verfrissend drankje was het gedaan met de regen en konden we onze weg vervolgen. Prima timing!

Die avond hebben we geweldig gegeten bij restaurant Uname. Lang leven TripAdvisor! Deze tent is pas zeven maanden open en ligt buiten Ubud, maar een bezoekje meer dan waard. Ga daar geen mensen! Het was echt heerlijk en na afloop werden we persoonlijk thuisgebracht door de manager, die van Indonesische afkomst was maar ook nog eens vloeiend Engels, Duits, Italiaans en Spaans sprak. Alles bij elkaar een prima dagje!

Eergister zijn we na een behoorlijk trip (2 uur taxi, 2 uur wachten op het vliegveld, 2,5 uur vliegen, 30 min taxi, 30 min boot) eind van de middag aangekomen op Siladen. Het is hier prachtig! Helaas wilde het weer gister alleen niet helemaal meewerken. We waren net een klein kwartiertje op expeditie om het eiland te gaan verkennen, toen het keihard begon te regenen en niet meer wilde stoppen. Met als gevolg dat we als twee verzopen katten met hangende pootjes weer terugkeerde bij het hotel. Soortje van jammer...

In de middag werd het pas weer droog en zijn we nog wezen snorkelen in het rif hier voor de deur. Even een beetje oefenen en onze eigen ‘gear’ uittesten. Best fijn om een verse snorkel te hebben, waar niet half de wereld in heeft lopen tuffen haha. Het rif hier is erg mooi met veel verschillende soorten koraal en vissen. Ongelofelijk wat er zich allemaal onder water afspeelt en tegelijkertijd vreselijk om te zien hoeveel plastic er in zee drijft en aanspoelt. Zo zonde!!! Er zijn plekken op het eiland waar er echt heel veel troep ligt...

Deze ochtend waren we al vroeg op. Om half 8 werden we opgehaald om op dolfijnenjacht te gaan! Yoeghee! Dus zeven uur ontbijten, een primatourtje erin en hup de boot op. Let’s go! De zon was ook van de partij, wat de feestvreugde zeker ten goede kwam ;). Da’s boffen! Verder zag de zee er heerlijk kalm uit. Maar schijn bedriegt, na een minuut of twintig varen zag ik Ruudje al wat wit wegtrekken rond zijn neus en van de voorkant van de boot naar de achterkant verplaatsen. Als dit zo door zou gaan, kon het wel eens een lange ochtend worden...

Gelukkig duurde het niet lang voordat we de eerste dolfijnen zagen, waardoor de motor uitging en we door het spiegelgladde water gleden en de opkomende zeeziekte langzaam wegtrok. Hallelujah! Vanaf dat moment was het genieten en dolfijnen spotten geblazen...

En wat een feest was dat! Zo nu en dan kwamen ze super dicht bij de boot om vervolgens met ons mee te zwemmen. Echt heel gaaf om te zien! Na 2 of 3 groepen met een stuk of 8 dolfijnen gezien te hebben, zijn we nog een stukje verder gevaren om vervolgens op een echt grote groep met zo’n 80 a 100 dolfijnen te stuiten. Zo tof! En al helemaal wanneer er zo nu en dan een een dolle bui had en hoog het water uit sprong. We konden er haast geen genoeg van krijgen.

Maar toch werd het op een gegeven moment tijd om verder te varen, want er stond vandaag ook nog een duik op het programma. Na gister, hier voor de deur van het resort, warm gedraaid te hebben was het nu tijd voor het echte werk. Snorkelen in Ubaken (een van de mooiste snorkelplekken ter wereld) met kans op het spotten van zeeschildpadden! Spannend...

En jawel hoor nog geen tien minuten in het water en de eerste schildpad werd al gespot. Ik kon mijn ogen haast niet geloven. Niet veel later werd ik door Ruud aangetikt omdat er vlak daarnaast nog eentje zwom. Op z’n dooie gemakje kwam hij voorbij kachelen. Wow, wow, wow!

Uiteindelijk zijn we ongeveer een uur in het water gebleven om te genieten van al dat moois. Zoals ik al eerder zei; wat een mooie dag! Wakker worden op een prachtige plek, zien dat ze zon schijnt en dan met je lief een enorme hoeveelheid dolfijnen spotten en met zeeschildpadden zwemmen. Love it!