Chris en Ruud trekken erop uut!

Vinales

Hola,

Het is half zeven. We zitten - op de veranda in een ouderwetse schommelstoel - lekker een boekje te lezen. Vinales ligt op zo’n 3 uur rijden vanaf Havana. Het is hier een compleet andere wereld! We zitten op het platteland; super groen en omgeven van de tabaksplantages waar de beste sigaren ter wereld gemaakt worden.

Toen we gistermiddag bij onze Casa aankwamen werden we met open armen ontvangen door eigenaren Mary en Andres. Twee schatten van mensen die er werkelijk alles aan doen om ervoor te zorgen dat het ons aan niets ontbreekt. Onder andere door ons vol te stoppen met enorme hoeveelheden eten :)

Na een gigantisch ontbijt zijn we vanmorgen met gids Miguel er op uit getrokken om de Vinales Valei te verkennen. Te beginnen met een bezoekje aan het huis van zijn ouders waar ze zo ongeveer alle mogelijke groente en fruit verbouwen die je je maar kunt indenken. O en omdat ze ook zelf koffie verbouwen moest dat natuurlijk ook geproefd worden. Gelukkig schenken ze dat hier in kopjes ter grote van een gemiddeld poppenservies met behoorlijk wat suiker ;) Een hap-slik-weg-bakje!

Na deze korte kennismaking starten we onze tour op weg naar een van de vele drooghutten die je hier tussen de plantages ziet staan. Daar worden we opgewacht door een stoere Cubaanse cowboy die eruit ziet alsof hij zijn hele leven al sigaren rookt. Wat waarschijnlijk ook het geval is ;) En als we hem een hand geven is de indrukwekkende laag eelt die deze man op zijn handen heeft goed voelbaar.

De sigarenboer vertelt ons over zijn plantage en de afdracht van maar liefst 90% van de tabaksbladeren aan de regering die daar machinaal sigaren van maken. Een proces wat drie maanden duurt, terwijl ze daar op het platteland bij de sigaren ‘organico’ een jaar over doen! Hij laat ons zien met welk gemak hij een perfecte sigaar rolt en vervolgens dichtplakt met een beetje honing. Vervolgens is het tijd om zelf een sigaartje aan te steken en op te paffen.

Na dit bezoek vervolgen we onze weg met een wandeling en behoorlijke klim naar een ‘mirador’ met een adembenemend mooi uitzicht over de vallei. Eenmaal boven aangekomen is het weer inmiddels behoorlijk opgeklaard en worden we getrakteerd op geweldige vergezichten en een verfrissend drankje! Alles bij elkaar geen verkeerd dagje :)

Helaas is het weer ons de tweede dag in Vinales heel wat minder gunstig gezind. Vanaf een uurtje of twaalf komt het echt met bakken uit de hemel en staan alle straten binnen notime volledig blank. Ivm het weer besluiten we een grot te bezoeken. Zitten we in ieder geval droog ;) Vooraf checken we nog wel even of deze niet onder water kan komen te staan zoals in Thailand. De gids verzekert ons dat dat niet het geval is. Aangezien we eerst zo’n 150 meter - door de zeikende regen - omhoog moeten klimmen om bij de ingang te komen, geloven we hem op zijn woord.

Het tochtje door de grot is best aardig. Zoals het een beetje grot betaamt zien we vleermuizen, ondergrondse meren, stalagmieten en stalagtieten. Ook komt er behoorlijk wat klim en klauterwerk aan te pas. Toch maar goed dat we hiervoor onze schoenen aangetrokken hebben... En die helm met dat lampje blijkt ook geen overbodige luxe te zijn ;)

Morgen is het alweer tijd om Vinales te verlaten. Op naar Trinidad! Als het goed is doen we daar zo’n 6 uur over. Hopelijk is het weer daar beter...

Ingeborg

Superleuk om te lezen!!
Heel herkenbaar ook allemaal;)
Krijg meteen weer zin in een mojito?
Have funnn!
Groetjes,
Ingeborg

Stephanie

Heerlijk heerlijk. Heb je er zelf ook een gepaft;) Ik duim mee voor zonneschijn!