Chris en Ruud trekken erop uut!

(Killer) whale watching!

Na een gebroken nachtje ontbijten we in ons houten huisje. De koelkast staat vol lekkernijen waaronder fluffy pancakes, die we opwarmen in de broodrooster, met versgemaakte bessenjam en een broodje gerookte zalm met roomkaas. Jammie!

Als we de sleutel afgeven bij de verhuurster krijgen we een hug en worden we gewaarschuwd voor mogelijke zandstormen onderweg en wordt ons op het hard gedrukt dat we vandaag ten allen tijden twee handen aan het stuur moeten houden ivm de harde wind die ze afgeven. Dat advies nemen we ten harte, want niet veel later blijkt dat het echt bizar hard waait! Je kan amper de deur van de auto openen zo gaat het tekeer. Nog nooit zoiets meegemaakt (en dan dachten wij dat we qua wind best wel wat gewend zijn in het Zeeuwse)

Zolang je echter in de auto zit - en dus twee handjes aan het stuur houdt - is er niets aan de hand. Net als gister schijnt het zonnetje en rijden we door een prachtige landschap vol met besneeuwde bergtoppen. Het is echt een feestje om hier rond te mogen rijden en het landschap steeds te zien veranderen. We waren bang dat het wat grauw zou zijn in het voorjaar, maar juist de combinatie van met sneeuw bedekte bergtoppen en grassen die weer tevoorschijn komen, is erg mooi. Onderweg maken we een aantal stops, maar door de harde, snijdende wind is rondlopen eigenlijk niet te doen...

Uiteindelijk komen we rond een uur of half vier bij ons hotel aan wat werkelijk waar prachtig ligt met een geweldig uitzicht op de omgeving. Niet heel vervelend om hier twee nachtjes te slapen! En... ze hebben een wekdienst voor het Noorderlicht. Hoe fijn is dat?! Bijna net zo fijn als het feit dat ze hier ook aan happy hour doen haha ;)

De volgende ochtend om kwart over 8 melden we ons bij de receptie met de vraag of er vandaag vanuit Husavik boten uitvaren om walvissen te gaan spotten. Gister was dat namelijk niet het geval ivm de harde wind. Gelukkig is de wind gaan liggen en ziet het er vandaag een stuk beter uit! Alleen omdat het wat verder rijden is dan gedacht en we geen zin hebben om te haasten, besluiten we dat we s middags pas op de boot stoppen. Tenminste als Ruud het ziet zitten en er niet al te veel golven zijn. Het is dus nog even afwachten...

Die ochtend bezoeken we het lavalabyrint Dimmuborgir, waar ook de nodige Game of Thrones opnames gemaakt zijn. Het is hier in het noorden een stuk rustiger en dus zijn we, op de gebruikelijke bus met Aziaten, zodat de enige die er rondlopen. We lopen een leuk rondje langs enorme lavaformaties in alle mogelijke vormen die je je maar kunt bedenken. Het is duidelijk dat het hier de afgelopen dagen behoorlijk gesneeuwd en gevroren heeft, want het pad is een en al ijs en dus glibberen we wat af onderweg.

Om half 1 komen we aan in de haven van Husavik. Helaas begint het dan net te betrekken, maar de wind houdt zich nog steeds relatief rustig en het water ziet er vrij vlak uit. Na wat rondvragen besluiten we de gok te wagen! Ruud staat niet te springen, maar is zo dapper om toch mee te gaan. We slikken een primatourtje (die ik gelukkig standaard in de rugtas heb zitten) en voordat we tijd hebben om ons te bedenken, staan we aan boord.

Daar wordt ons vertelt dat het ‘freezing cold’ zal zijn en dat we nat gaan worden. Ze weten het wel te verkopen hier haha. Gelukkig krijgen we een soort thermo overal aan een een lange regenjas. Dat maakt dat we als een soort Michelin man rondwaggelen, maar zorgt er ook voor dat de ergste kou tegengehouden wordt. En we boffen, want zodra we uitvaren klaart het weer enigszins op waardoor we met ons gezicht in het zonnetje kunnen zitten en het redelijk te doen is qua temperatuur. Helaas blijven we beloofde golven die zo nu en dan over de reiling recht je bakkes in spetten niet uit haha.

Het valt gelukkig mee met de deining als het zo blijft dan is het dus goed te doen... Angstvallig houden we het water in de gaten of we al iets zien. Ik denk zowat bij ieder golfje in de verte dat het wat is, maar dat komt ook omdat ik zo ontzettend hoop dat we niet voor jan doedel drie uur op die boot zitten te blauwbekken tot het punt dat er zo ongeveer ijspegels aan m’n neus hangen. Oké ik overdrijf wellicht iets, maar warm is toch echt anders! Daarnaast heb ik gehoord dat ze vanmorgen orca’s gezien hebben en het zou natuurlijk wel echt geweldig zijn om die een keer in het echt te zien, want zo’n kans krijg je bijna nooit!

Na, ik schat een uur varen, hoor ik de gids zeggen dat hij denkt dat ie wat ziet op ‘2 o clock’. Ik moet nog even inkomen met het urensysteem om de richtingen aan te duiden, maar sta al snel aan de juiste kant naar het water te turen. Hoorde ik hem nu zeggen dat ie een killer whale gezien heeft?! Of heb in het verkeerd verstaan. Er zwemmen in deze baai ontzettend veel verschillende soorten walvis en dolfijnachtige en het is altijd maar weer afwachten wat en of je iets te zien krijgt.

De spanning stijgt... heeft hij echt iets gezien of is het loos alarm?! En dan opeens zie ik in de verte een zwarte vin in het water. Ja daar! Schreeuw ik het uit al druk wijzende in de richting waar in iets gezien heb. De rest heeft het geloof ik net gemist, want ik ben de enige die wild enthousiast is. Gelukkig krijg ik niet lang daarna bijval, want nu ziet ook de rest een zwarte vin naar boven komen. En jawel het zijn drie orca’s. Ons gelukkig kan niet op! Wat geweldig om deze dieren een keer in het echt te mogen aanschouwen!

We kunnen er geen genoeg van krijgen en blijven ze volgen met de boot. Telkens als we denken dat ze weg zijn, omdat ze lang onderblijven, weten we ze toch weer te vinden. Na verloop van tijd draaien we de boot om en varen we terug naar de haven. De terugweg is wat onstuimiger als de heenweg, omdat we tegen de golven in varen. Om die reden besluiten we de warme choco en het kaneelbroodje wat ze serveren maar te laten voor wat het is :) We zijn blij als we, weliswaar verkleumd van de kou, maar een geweldige ervaring rijker weer aan wal staan. Wat was dat gaaf!!

Erwin en Irene

Super cool

Lydia

Wat een bijzondere ervaring!

Arie en Marijke

Wat een belevenis weer!