Chris en Ruud trekken erop uut!

Iceland here we come!

Het is half 8 als de wekker afgaat, maar ik lig al ruim een uur te stuiteren in bed... We gaan naar IJsland en daar heb ik me daar een partij verdomde zin in :)!

Een paar uur later zitten we te wachten bij de gate. De luchtverkeersleiding staakt en dus hebben we vertraging. Gelukkig valt het uiteindelijk mee. Krap een uurtje later dan gepland zitten we in een half leeg vliegtuig met flight entertainment. Wie had dat verwacht? Als we dan ook nog een gratis bakje thee krijgen en er imitatie noorderlicht lampjes aangaan is het feest compleet... Het gaat nu toch echt gebeuren. IJsland here we come!

Na een prima vlucht van zo’n 3 uur landen we op de luchthaven van Reykjavik. En krap een uurtje later stappen we in onze nieuwe bolide; een witte Nissan Qashqai 4x4 compleet met alle toeters en bellen. Daarmee moet het ons vast gaan lukken om de komende 10 dagen dit eiland rond te crossen. We zijn er klaar voor! Vanaf hier start onze roadtrip door dit magische vulkaaneiland!

Als we uiteindelijk bij het hotel aankomen is het al avond. We besluiten een hapje te eten en duiken vroeg onder de wol, want we willen morgen bijtijds aan het ontbijt zitten. Ten eerste omdat we de nodige kilometers moeten rijden. Ten tweede omdat ze ons bij het autoverhuur bedrijf gewaarschuwd hebben voor het slechte weer dat er op komst is (100 km verderop geven ze windkracht 10 af).

Negen uur scharp zitten we in de auto en rijden we weg. Het is nu al behoorlijk aan het sneeuwen. Gelukkig ligt de weg er goed bij. We rijden vandaag de beroemde ‘Golden Cirkel’ route. Wij en nog zo’n paar honderd andere gekken, waarvan zo’n 80% Aziatisch is :) Op de eerste stop sneeuw en waait het zo hard dat we geen hand voor ogen zien. Daarom duiken we na een plichtmatig rondje het restaurant in voor een warm bakkie en om op te warmen.

Op naar Geysir de plek waar, zoals de naam al doet vermoeden, geisers zijn (en deze dus ook hun naam aan te danken hebben). Onderweg zien we bij vlagen helemaal niets en net als we denken; ‘nu wordt het wel heel avontuurlijk’ klaart het weer gelukkig wat op. Hup snel de auto uit om een rondje geisers te doen!

Tijdens ons rondje geisers word ik, zonder te overdrijven, nog minimaal 10x aangeklampt met de vraag of ik alsjeblieft even een foto wil maken. Waaronder door een wel hele dappere Chinees die perse in een t shirt op de foto wil en er een hele fotosessie uit weet te slepen. Of ik er ook nog eentje vanaf daar en nog eentje zo wil maken. Tuurlijk doen we, jouw feestje, zolang ik mijn jas maar aan mag houden ;)

We zijn de geiser een paar keer water spuwen en besluiten dan terug naar de auto te gaan en snel door te rijden naar de volgende highlight nu het weer nog redelijk is. In de auto eten we even snel wat (komen die broodjes die Ruud vanmorgen meegesmokkeld heeft van het ontbijt toch mooi pas haha). Eenmaal bij de Gulfoss waterval aangekomen is het alweer vrolijk aan het sneeuwen. We doen toch even een rondje en genieten van het adembenemend mooi uitzicht!

Helaas is de wind nogal venijnig en dus lopen we snel terug naar de auto. Het is mooi geweest voor vandaag! We zetten koers naar ons hotel in Selfoss wat nog een uur rijden is. Onderweg zien we de nodige auto’s die de berm ingegleden zijn. Toch maar goed dat we een 4x4 genomen hebben haha.

Ons onderkomen voor vannacht is een beetje afgelegen boerderij, waar je zelf de sleutel mag pakken uit een envelopje waar je naam op staat en waar buiten een hottub op ons staat te wachten. Tja... die gelegenheid slaan we natuurlijk niet af. Want, hoe vaak krijg je nu de kans om in de sneeuw in een hottub te zitten?! Binnen 5 minuten zitten we erin met een flesje Cubaanse rum in de hand #thegoodlife

Erwin

Gaaf hoor. Veel plezier!

Ingeborg

Super leuk om jullie weer te volgen.
Have funnn!!