Chris en Ruud trekken erop uut!

Allemaal beestjes...

Jambo,

Je denkt dat je al best wel wat wildlife gezien hebt en dan is daar..... de Serengeti! De crème de la crème onder de wildparken. Jongens wat een natuurschoon en wat een enorme hoeveelheid aan dieren. Onbeschrijfelijk wat we de afgelopen dagen allemaal hebben mogen zien!

Na een rit van zo'n 4,5 uur over veelal dirt roads komen we uiteindelijk stoffige en wel bij de gate van de Serengeti aan. Tijd voor het echt werk... Ik weet nog dat ik bij de eerste paar kilometers dacht 'Hmmmzz alleen maar grote grasvlaktes het zal mij benieuwen of we wel wat te zien krijgen'. Nou en of we wat te zien krijgen!

We zitten momenteel midden in de migratie van de wildebeast. Deze beesten trekken met duizenden - serieus zonder overdrijven - van Kenia naar het zuiden van de Serengeti op zoek naar eten. En die enorme hoeveelheid wildebeasts trekt op hun beurt dan weer een hoop leeuwen, luipaarden en hyena's aan. En dat is dan weer leuk voor ons :)

Na een kwartiertje rijden spotten we de eerste hyena tussen de honderden wildebeasts. Wat een lelijke en schurfterige beesten zijn dan toch haha. Al gauw zien we er nog een paar. En net als we weer doorrijden worden we er door een andere wagen op geattendeerd dat het erop lijkt dat een van de hyena's een 'kill' aan het voorbereiden is. Iets wat bijna nooit voorkomt, omdat het eigenlijk aaseters zijn (ze eten veelal de resten van de leeuwen of dode karkassen op) en al helemaal niet vlak voor je neus. Zouden we dan echt zoveel mazzel hebben?!

Ja hoor zoveel mazzel hebben we echt! Nog maar een half uur in het park en voor onze ogen vindt er een gevecht op leven een dood plaats. Waar ik nog 'het is zonde dat arme beest' roep, is Ruud door het dolle heen ' welnee dit is wat je wilt zien!' En stiekem is dat natuurlijk ook zo, maar toch best heftig om zoiets van dichtbij te zien en horen. Ja hoor de hyena heeft beet en het wildebeast gaat neer. Er ontstaat een worsteling en heel even weet het wildebeast te ontsnappen. Hij zoekt beschutting tussen de twee wagens die er staan. Maar we kunnen zien dat hij al flink gewond is.

Een poging om aan de andere kant het gras in te rennen en te vluchten mislukt en niet veel later zien we dat de hyena zijn kop vol bloed zit. Van alle kanten komen er nu hyena's aanhollen om zich tegoed te doen aan dit feestmaal en ook een jakhals verschijnt in de hoop een graantje mee te kunnen pikken. Zo als dat geen goed begin is dan weet ik het ook niet meer...

Het blijkt uiteindelijk inderdaad nog maar het begin, want die dag zien we ook nog eens zo'n 35 leeuwen. Op een plek liggen er wel 14 te luieren in de zon. Tja dan gaat het hard ;)! Ook zien we er nog twee die een karkas van een wildebeast aan het oppeuzelen zijn. Blijkbaar een slechte dag om een wildebeast te zijn, maar gelukkig zijn ze met velen haha.

Ik geloof dat we alles bij elkaar ook zeker zo'n tien hyena's gezien hebben. Maar het hoogtepunt van de dag werd bewaard voor het laatste moment. Net toen wij er wel zo'n beetje klaar mee waren aangezien het al half zeven was, kregen we iets te zien we enorm op gehoopt hadden. Een magisch moment! Vlak voor onze wagen steekt ineens uit het niets een luipaard de weg over. We zien hem van heel dichtbij door het gras sluipen en kunnen hem ook nog eens zo'n tien minuten met de wagen volgen. Wauw, wauw, wauw... Niet normaal wat een mazzel! We zijn het er over eens al zien we morgen niets meer ons bezoek aan de Serengeti kan niet meer stuk.

Die nacht slapen we als enige, zo blijkt, in een luxe kamp met safaritenten. Binnenin zit zelfs een douche (bucketshower die ze vullen met warm water) en toilet. Super tof! We mogen niet in ons eentje buiten lopen, maar enkel onder begeleiding. Maar ondertussen stoppen ze ons wel in de aller verste tent weg. Om ons heen horen we de hyena's roepen en onze gids dacht zelfs een leeuwen te horen. Hmmzzz nou nighty night dan maar haha!

Ondanks alle vreemde jungle geluiden en een bak regen en onweer slapen we die nacht als roosjes. Na een geweldig ontbijt met pannenkoeken, een omelet, vers fruit en wentelteefjes (we worden gruwelijk verwend hier) gaan we weer op pad. Eens kijken of het lukt om gister te overtreffen. Eigenlijk weten we al dat dat er niet in zit, maar het blijft mooi om hier rond te rijden!

Wonder boven wonder zien we vandaag nog eens 5 luipaarden! Ze zitten allemaal ver weg in een boom, maar we spotten ze wel. Uitzonderlijk aldus onze gids. Waarschijnlijk komen ze op alle wildebeasts af. Want mensen lieve wat zien we veel van die beesten. Rijen dik, zover je kunt kijken. Maar de zebra's doen er niet veel voor onder. Ook daar zien we er duizenden van!

Inmiddels hebben we het park verlaten en zitten we in de Rihno Lodge. We hebben een houtkacheltje op onze slaapkamer dus je snapt die moet aan vanavond ;). Zo eerst een hapje eten en morgen alweer ons laatste dagje. Op naar de ngorongoro krater. Wie weet spotten we daar nog een neushoorn dan kunnen we de big five afvinken!

Wendy

Zo je gaan als een malle! Je bingokaart is bijna vol hahaha. Vet hoor. Wordt vast weer een super fotoboek!
x

Arie en Marijke

heerlijk zo mee genieten! Thks! Geniet nog van al het moois.
Liefs Arie en Marijke

Annegien

Wow ik ben helemaal niet jaloers, nee echt niet, joh luipaarden genoeg gezien in Zambia. En wildebeasts ook al....nee joh, zo'n migratie boeit me niets.....(kom ik geloofwaardig over?)